Pages

Saturday, December 1, 2012

Hari Sabtu!

Assalamualaikum...


Hari ni hari Sabtu... Ye tahu.... hehehehehe...



Macam biasa, hari ni duduk lepak kat umah, buat apa yang patut dibuat di rumah. Hari ni hari persandingan kawan aku yang akad nikah hari tu, sambungan dari sini Tawen-tawen... Hari ni sanding la dia bersama-sama dengan kakak dia. Tapi aku tak dapat pergi...rasa tak berapa sihat.. Apa-apa pun aku doakan perkahwinannya jannah, mawaddah dan rahmah...



Hari ni aku teringin sangat nak makan masakan ringkas... apa itu?.....tadaaaa....



Bukanla apa-apa yang special, cuma teringin sangat nak makan nasi panas, dengan lauk telur goreng, kicap dan cili... Tapi aku buat versi aku punya je la... Ni aku buat, aku letak bawang putih(ketuk) & bawang besar(potong bulat)...cumanya aku buat dgn cara lain sikit. Kali ni aku letak bawang putih di dalam minyak yang belum panas, dan  api yang sederhana je....sbbnya aku nak bila minyak tu panas, bawang putih pun akan panas sekali dan flavor dlm bawang tu akan meresap masuk dalam minyak...so, it gives better taste to your food... Bila bawang tu dah garing, baru masukkan bawang merah, cili padi and 2 sudu besar kicap pekat masin... Tutup api... Biar kicap tu masak dgn kepanasan kuali je...kalo tak, nnti kicap cepat kering...

Gambar kurang cantik, mungkin nampak tak sedap.. tapi dah masuk perut aku dah pon... dan rasanya pula ridiculous marvelous DELICIOUS!!! Berasap telinga aku bila gigit cili padi tu... perghhhh...so GOOD! Cuba bayangkan dengan kepanasan nasi tu di dalam mulut, berperang pulak dgn gigitan cili padi...fuhhh...boleh mengalir air mata...syiokkkk... Rasa macam nak menari-nari...tapi sungguh tidak sopan makan sambil menari (jgn duk buang tabiat ye! Duduk sopan2 atas kerusi tu!) Sedap wehh....pada tekak aku la...toksah la tiru kalo tak berkenan... hehehehe...


Hehehe...gitu la... aku ni bukan jenis suka masakan yang hebat2 atau fancy sangat... lagi simple lagi aku suka... sebab dari kecik diajar makan simple2 tapi sangat sedap....Pengalaman tinggal dengan arwah tok ayah dan tok aku, memang aku diajar makan macam mana diorang makan...makan cara orang sederhana. Masih aku ingat lagi kenangan makan dgn diorang...xingat dah tahun bila, lama dahh..aku pon masa tu sekolah rendah...rindu kat diorang...banyak aku belajar dari diorang,sebab aku cucu sulung, memang manja dgn diorang selain paksu aku...

Sudah la ye...mau pergi beradu...


Bye...


No comments: