Pages

Saturday, December 29, 2012

Pancake Nasi

Assalamualaikum....

Memandangkan hari ni hari cuti (Sabtu) aku pun mula la bereksperimen dengan resepi-resepi yang aku rasa nak buat. Tapi aku akan pastikan, resepi tu senang nak buat, bahan pun mudah cari dan sedap...

Hari ni aku test pancake nasi. Bila aku intai rice cooker pagi tadi, nasi lebihan semalam tak banyak pun, ada dalam 2 cawan je. Jadi, nak buat nasi goreng macam tak berbaloi, nak buat cucur nasi pulak, mak dah buat cucur cempedak, jadi teringat pulak pernah tengok kat blog CMG ni pernah buat pancake nasi... jadi aku pun buat la pagi ni. Tapi aku buat hanya menggunakan bahan-bahan yang sedia ada di rumah.



Pancake Nasi
Resepi: Dapur Tanpa Sempadan

Bahan:
11/4 cawan nasi sejuk - dileraikan *aku dpt 2 cawan nasi
1 keping daging ayam Ramly
1 biji bawang besar - didadu
1 ulas bawang putih - cincang halus
1 batang daun sup
2 biji telur
garam, lada hitam
1 biji cili merah, buang biji dan dadu
1 biji cili hijau, buang biji dan dadu
*aku tambah sosej, isi ketam (dadu), serbuk ikan bilis dan sedikit serbuk cili.

Penambah rasa:
Sos cili

Cara memasak:
1. Satukan semua bahan dan kacau rata
2. Panaskan non-stick pan dengan minyak dan api yang medium, dan tuang adunan seperti mana adunan pancake yang biasa.
3. Biarkan masak kedua-dua belah. Kalau suka garing, biar lama sikit.
4. Angkat dan hidang dengan sos cili

Terima kasih ye CMG sebab bagi resepi ni. Ada jugak kaedah lain menghabiskan lebihan nasi selain daripada buat nasi goreng dan cucur nasi. Komen daripada pemakan-pemakan tegar kat umah ni   ---------> SEDAP....

Cumanya, adunan aku lerai, dan tak pakai acuan apa-apa jadi, bentuknya tak sekata. Untuk mengatasi lerai tu, aku tambah la 1 tbsp tepung gandum.


So, next time boleh buat lagi...

Selamat Mencuba..

Bye...

No comments: