Pages

Friday, March 27, 2015

Resepi : Cheesy Onion Omelete & Baked Beans

Assalamuakaikum.

Okay...pagi ni saya breakfast makanan paling saya gemar. Paling saya suka!

★Baked beans
☆Cheesy Onion omelette.

Ni saya reka sendiri.
Memang sifat saya suka reka sendiri apa yg saya masak. Buku resepi pon tgk jugak tapi ambik panduan & tips sahaja.

Okay...jom kita tgk macam mana saya buat.

Cheesy Onion Omelette

Tumis bawang merah & putih & hirisan cili padi. Tumis sampai wangi & bawang layu. Letak minyak sikit je tau...api slow je.
Pastu masukkan telur dadar (yang dah dipukul & diletakkan sedikit garam, sebiji cili padi dihiris2, susu). Pastu saya letak kepingan cheddar cheese sikit.
Bila tepi2 dia dah garing, saya balikkan telur dadar tu. Pastu...letak lagi cheese atas omellette tu...pastu bila cheese dah cair, pindah kat pinggan.

Baked Beans

Guna pan atau kuali bekas masak omelette td. Api tadi saya tak tutup tau. Terus tuang baked beans dalam tin. Saya guna yang small je...jenama Yeos. Panaskan dalam kuali. Utk little twist, saya letak mixed herbs & chili flakes ckit. Bia ada aroma sikit... dah mendidih tutup api dan alihkan ke dalam pinggan.

Sedia untuk dimakan.
Sebelum makan ambil gambar makanan dulu...hehehe...

Saya prefer sarapan yang macam ni berbanding nasi lemak ( kecuali nasi lemak mak buat). Kalo nasi lemak kedai, saya kurang minat.

Apa2 pon...carilah waktu untuk breakfast, atau makan pagi. Diet yang sihat adalah dengan memulakan hari dengan mengambil sarapan.

Lepas sarapan, saya disiplinkan diri saya untuk ambil vitamin Vitalea & Vitamin C untuk kecergasan sepanjang hari. Tak percaya? Jom cuba dulu.

Your Shaklee Distributor
Fadhilah - 0194555534

No comments: