Pages

Tuesday, June 2, 2015

Pantang Larang dan tips magik!

PANTANG LARANG DAN TIPS PENGAMBILAN VITAMIN

Assalamualaikum. Hai. 

Anda tahu tentang pantang larang? Dari kecik kita selalu dengar banyak pantang larang, contohnya tak boleh duduk atas bantal, takut tumbuh bisul, anak dara tak boleh menyanyi di dapur nanti kahwin dengan orang tua, dan banyak lagi.

Dan tahukah anda semasa makan vitamin atau ubat (vitamin & ubat jauh beza ye), ada jugak pantang larang yang kita wajib tahu dan amalkan jika kita nak kesan yang optimum.



Okay, kita back to basic. Tak kira la, makan vitamin atau ubat doktor atau makjun sekali pon, anda perlu sentiasa tahu 'basic' atau asas pengambilan sesuatu tonik kesihatan.
Anda perlu tahu apa yang boleh makan, apa yang tidak boleh digandingkan bersama mahupun masa pengambilan yang tidak dibenarkan serta dos-dos yang ditetapkan oleh pengamal perubatan.
Jom kita tengok apa pantang larangnya & tips makan vitamin dengan lebih efektif.

GANDINGAN VITAMIN

Anda perlu tahu vitamin mana yang hebat bergandingan dan yang tak boleh bergandingan antara satu sama lain. Contohnya:

ALFALFA tidak boleh diambil bersama dengan VITAMIN E & GLA kerana akan menganggu penyerapan Alfalfa.

VITALEA TIDAK boleh diambil bersama dengan produl tenusu, Ostematrix mahupun ESP.

VITAMIN E TIDAK boleh diambil bersama GLA kerana GLA juga mengandungi Vitamin E dan akan menghalang penyerapan kedua-duanya.

ESP TIDAK BOLEH dibancuh dengan AIR PANAS kerana boleh memusnahkan protein.

VITALEA & VITAMIN C hebat bergandingan bersama.


TIPS MAKAN VITAMIN DENGAN LEBIH BERKESAN.

MINUM AIR KOSONG
Kita digalakkan untuk minum air kosong lebih kurang 3liter sehari. Cecair yang masuk dalam badan akan membantu menyerap vitamin dengan lebih baik.


MINUMAN KAFEIN
Sebaiknya dikurangkan minuman berkafein apabila mengamalkan vitamin. Sekiranya ada minum kafein & vitamin, sebaiknya dijarakkan 1-2 jam sebelum atau selepas minum kafein & pengambilan vitamin.

Pantang ye - JANGAN makan vitamin/ ubat dengan air berkafein. Minumlah air kosong atau air putih bersama-sama dengan vitamin/ ubat.

MAKAN VITAMIN BANYAK SEKALI GUS
Tidak digalakkan anda untuk mengambil sejumlah vitamin dalam satu masa sekali gus. Contohnya, anda sibuk di siang hari, tak sempat nak makan vitamin, jadi anda ambil semua jenis vitamin ( lebih 3 jenis) sebelum tidur.


Pengambilan vitamin yang banyak sebelum tidur menggalakkan kepekatan darah yang tinggi dan dikhuatiri buah pinggang terbeban kerana perlu memproses banyak vitamin. Ini kerana, bila kita tidur, tiada lagi aktiviti minum air bagi membantu vitamin lebih cepat diserap.

Bagi customer saya, saya suka menggalakkan mereka mengambil vitamin secara berjadual & konsisten seperti yang dinasihatkan. Untuk kesan yang lebih optimum, ikutlah jadual pengambilan vitamin yang disediakan. Dan bonus jugak untuk anda ajar diri minum air masak.
Bila kita makan vitamin banyak kali dalam satu hari, cuba bayangkan berapa kali kita MESTI minum air?hehehe...trik yang bagus kn.

okay dulu...bye!

No comments: